ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ του ΣΤΑΜΑΤΗ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
με τον ΑΡΚΑ ΜΟΥΚΟΠΑΝΤΟΥΕ και τον ΒΑΣΙΛΗ ΚΡΗΤΙΚΟ
με τον ΑΡΚΑ ΜΟΥΚΟΠΑΝΤΟΥΕ και τον ΒΑΣΙΛΗ ΚΡΗΤΙΚΟ
Κυριακή 3 Απρίλη 2016 στο Θέατρο Ειλισσός
ακριβώς μετά την παράσταση "ΙΘΑΚΗ" που θα αρχίσει στις 7:30μμ
(με την είσοδο για την παράσταση χωρίς επιπλέον επιβάρυνση)
ακριβώς μετά την παράσταση "ΙΘΑΚΗ" που θα αρχίσει στις 7:30μμ
(με την είσοδο για την παράσταση χωρίς επιπλέον επιβάρυνση)
Περιλαμβάνονται ομιλίες-παρουσιάσεις των εισηγητών, προβολές ταινιών ντοκυμαντέρ και φωτογραφικού υλικού, χαλαρή ανταλλαγή παρατηρήσεων και σκέψεων με τους καλεσμένους, ελληνο-ινδικο-πολωνικούς μεζέδες.
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ : "Προς ένα Θέατρο της Σύνδεσης"
Ο Σταμάτης Ευσταθίου- Σκηνοθέτης & ερευνητής του θεάτρου – ξεδιπλώνει το ιστορικό της συσχέτισης του με το θέατρο και της «ανορθόδοξης» και λαθραίας πορείας του μέσα σε αυτό.
Πώς τα ακαδημαϊκά του χρόνια φέρνουν στην επιφάνεια το καταπιεσμένο «εγώ» και το θέατρο το απελευθερώνει για να το οδηγήσει στα όρια του.
Οι δρόμοι της Πολωνίας και της Ινδίας του αποκαλύπτουν το βασικό κίνητρο του ενασχόλησης με το θέατρο: το επείγον της ύπαρξης και της σύνδεσης με τον εαυτό και τον κόσμο.
Κάπως έτσι γεννιέται το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ» , σαν βάση έρευνας και φιλοσοφίας του θεάτρου και περαιτέρω της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο Σταμάτης Ευσταθίου μιλάει αναλυτικά για το «Θέατρο της Σύνδεσης» και το όραμα του καθώς και τις μακροχρόνιες θεματικές έρευνας και δημιουργίας με τις οποίες καταπιάνεται: την ΑΝΑΜΟΝΗ, ΤΗΝ ΟΥΤΟΠΙΑ, το ΙΕΡΟ και την ΑΛΗΘΕΙΑ.
Πώς τα ακαδημαϊκά του χρόνια φέρνουν στην επιφάνεια το καταπιεσμένο «εγώ» και το θέατρο το απελευθερώνει για να το οδηγήσει στα όρια του.
Οι δρόμοι της Πολωνίας και της Ινδίας του αποκαλύπτουν το βασικό κίνητρο του ενασχόλησης με το θέατρο: το επείγον της ύπαρξης και της σύνδεσης με τον εαυτό και τον κόσμο.
Κάπως έτσι γεννιέται το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ» , σαν βάση έρευνας και φιλοσοφίας του θεάτρου και περαιτέρω της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο Σταμάτης Ευσταθίου μιλάει αναλυτικά για το «Θέατρο της Σύνδεσης» και το όραμα του καθώς και τις μακροχρόνιες θεματικές έρευνας και δημιουργίας με τις οποίες καταπιάνεται: την ΑΝΑΜΟΝΗ, ΤΗΝ ΟΥΤΟΠΙΑ, το ΙΕΡΟ και την ΑΛΗΘΕΙΑ.
PRESENTATION OF STAMATIS EFSTATHIOU : "Towards a Theatre of connection"
Stamatis Efstathiou- Director and researcher of theater - unfolds the history of his connection with theater and his "theatrically incorrect" and smuggling route through it.
How his academic years reveal his oppressed “ego” and theater releases it in order to lead it to its limits.
The paths of Poland and of India make clear for him his main reason of involvement with theater: the emergency of finding the links between one’s self and cosmos.
This is how it has been born the "THEATRE OF CONNECTION" as a platform for research and philosophy in theater and personal development.
Stamatis Efstathiou speaks in details about the "Theatre of Connection" and its vision as well as about his long-term thematic research and creative process on which he works: WAITING, UTOPIA, the SACRED and the TRUTH.
How his academic years reveal his oppressed “ego” and theater releases it in order to lead it to its limits.
The paths of Poland and of India make clear for him his main reason of involvement with theater: the emergency of finding the links between one’s self and cosmos.
This is how it has been born the "THEATRE OF CONNECTION" as a platform for research and philosophy in theater and personal development.
Stamatis Efstathiou speaks in details about the "Theatre of Connection" and its vision as well as about his long-term thematic research and creative process on which he works: WAITING, UTOPIA, the SACRED and the TRUTH.
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΑΝΙΑΣ ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ "ENERGIA 2012" του Παύλου Καββαδία (Διάρκεια 38')
Μια ταινία για μια φιλόδοξη και οραματική δράση που εστιάζει στη Θεατρική έρευνα και στη σύνδεση της με την τοπική κοινότητα
Ο Παύλος Καββαδίας καταγράφει την καλλιτεχνική και προσωπική πορεία της θεατρικής ομάδας Άτροπος, όπως αυτή εξελίσσεται σε ένα απομονωμένο οικολογικό αγρόκτημα. Η ομάδα δουλεύει και ζει μαζί υπό την καθοδήγηση του Σταμάτη Ευσταθίου. Το αντικείμενο της είναι η εξερεύνηση και η εξέλιξη των εργαλείων του ηθοποιού και η σύνδεση της δουλειάς της με την τοπική κοινότητα.
Ο Παύλος Καββαδίας καταγράφει την καλλιτεχνική και προσωπική πορεία της θεατρικής ομάδας Άτροπος, όπως αυτή εξελίσσεται σε ένα απομονωμένο οικολογικό αγρόκτημα. Η ομάδα δουλεύει και ζει μαζί υπό την καθοδήγηση του Σταμάτη Ευσταθίου. Το αντικείμενο της είναι η εξερεύνηση και η εξέλιξη των εργαλείων του ηθοποιού και η σύνδεση της δουλειάς της με την τοπική κοινότητα.
DOCUMENTARY “ENERGIA 2012” made by Pavlos Kavvadias {Duration: 38’}
A film about ambitious and visionary project that focuses on theatre practical research and its connection with the local community
Pavlos Kavvadias films the artistic and human process of Atropos theatre group living in an isolated eco-farm. The group works intensively and lives together under the leadership of Stamatis Efstathiou exploring the performer’s craft and tries to link the results of the work with the local community.
Pavlos Kavvadias films the artistic and human process of Atropos theatre group living in an isolated eco-farm. The group works intensively and lives together under the leadership of Stamatis Efstathiou exploring the performer’s craft and tries to link the results of the work with the local community.
ARKA MUKHOPADHYAY :
The Organic and the Pre-Expressive - The Performer as Human
The Organic and the Pre-Expressive - The Performer as Human
There are two ways, which can perhaps be called the 'sacred' and the 'primal'. In the former lie, for instance, in the codified forms of the east - in their inner essence if not their aesthetic shell. We can thus think of Kootiyattom, of Noh, of the Baris and Legong, Dhrupad singing, Gregorian chant. The other pole is that of the body in the forest of night, watchful and listening - to every sound, to every quiver in the silence; where the movement is perception, the sound itself is a quality of listening. Along the line joining these poles lie the archetypal arts of the warrior (eg. Kalari) and the Shaman (eg. Theyyam). This talk, with the aid of video material from various places in which The Arshinagar Project has worked, explores these different dimensions of the performer human.
ARKA MUKHOPADHYAY :
The Organic and the Pre-Expressive - The Performer as Human
The Organic and the Pre-Expressive - The Performer as Human
Υπάρχουν δύο τρόποι, οι οποίοι μπορούν ίσως να ονομαστούν του «ιερού» και του «αρχέγονου». Στον πρώτο ακουμπούν, για παράδειγμα, οι κωδικοποιημένες φόρμες της ανατολής - στην εσωτερική ουσία τους, αν όχι και στο αισθητικό κέλυφος τους. Έτσι μπορούμε να σκεφτούμε το Kootiyattom, το Noh, τα Baris και Legong, το τραγούδι Dhrupad, το γρηγοριανό μέλος. Ο άλλος πόλος είναι εκείνος του σώματος στο δάσος της νύχτας, άγρυπνο και να ακούει - κάθε ήχο, κάθε φαρέτρα στη σιωπή; όπου η κίνηση είναι αντίληψη, η ίδια και ο ίδιος ο ήχος είναι μια ποιότητα της ακρόασης. Κατά μήκος της γραμμής που ενώνει αυτούς τους δύο πόλους βρίσκονται οι αρχέτυπες τέχνες του πολεμιστή (π.χ. Kalari) και το Shaman (π.χ. Theyyam). Αυτή η εισήγηση, με τη βοήθεια του οπτικοακουστικού υλικού (βίντεο) από διάφορα μέρη στα οποία το Arshinagar Project έχει εργαστεί, διερευνά αυτές τις διαφορετικές διαστάσεις του ανθρώπου performer.
Kootiyattom is a form of Sanskrit theatre traditionally performed in the state of Kerala, India
Noh is a major form of classical Japanese musical drama that has been performed since the 14th century
Baris is a family of traditional war dances of Bali - Legong is a form of Balinese dance
Dhrupad is a vocal genre in Hindustani classical music
Gregorian chant is the central tradition of Western plainchant, a form of monophonic, unaccompanied sacred song of the westernRoman Catholic Church
Kalaripayattu, a martial art of Kerala is traditionally done inside the Kalari : The word Kalari means "threshing floor" or "battlefield" in Malayalam and Tamil.
Shamanism is a practice that involves a practitioner reaching altered states of consciousness in order to perceive and interact with a spirit world and channel these transcendental energies into this world.
Theyyam is a popular ritual form of worship of North Malabar in Kerala, India, predominant in the Kolathunadu area and also in Kodagu and Tulu nadu of Karnataka as a living cult with several thousand-year-old traditions, rituals and customs.
Noh is a major form of classical Japanese musical drama that has been performed since the 14th century
Baris is a family of traditional war dances of Bali - Legong is a form of Balinese dance
Dhrupad is a vocal genre in Hindustani classical music
Gregorian chant is the central tradition of Western plainchant, a form of monophonic, unaccompanied sacred song of the westernRoman Catholic Church
Kalaripayattu, a martial art of Kerala is traditionally done inside the Kalari : The word Kalari means "threshing floor" or "battlefield" in Malayalam and Tamil.
Shamanism is a practice that involves a practitioner reaching altered states of consciousness in order to perceive and interact with a spirit world and channel these transcendental energies into this world.
Theyyam is a popular ritual form of worship of North Malabar in Kerala, India, predominant in the Kolathunadu area and also in Kodagu and Tulu nadu of Karnataka as a living cult with several thousand-year-old traditions, rituals and customs.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ : "για το ταξίδι στην Ινδία"
μια αφορμή... το άγνωστο... η επαφή... η ανωνυμία... ο κίνδυνος... η επιστροφή και η επάνοδος... εμβαθύνοντας στην αυτογνωσία... ένα ταξίδι στην Ινδία !
ένα οδοιπορικό στην Ινδία με αφορμή ένα θεατρικό εργαστήρι στο Bolpur και μια εισήγηση για τον Grotowski σ'ένα μικρό φεστιβάλ στην Καλκούτα για τα 82 χρόνια από τη γέννηση του ...
ένας Έλληνας συναντά Ινδούς καλλιτέχνες (ηθοποιούς - σκηνοθέτες) στην Καλκούτα για να συζητήσουν μετά από εισήγηση του για την επίδραση του Πολωνού σκηνοθέτη Grotowski στο θέατρο και στη ζωή μας ...
Εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε πλέον αυτοί που είμασταν, προτού βρεθούμε στην Ινδία.
ένα οδοιπορικό στην Ινδία με αφορμή ένα θεατρικό εργαστήρι στο Bolpur και μια εισήγηση για τον Grotowski σ'ένα μικρό φεστιβάλ στην Καλκούτα για τα 82 χρόνια από τη γέννηση του ...
ένας Έλληνας συναντά Ινδούς καλλιτέχνες (ηθοποιούς - σκηνοθέτες) στην Καλκούτα για να συζητήσουν μετά από εισήγηση του για την επίδραση του Πολωνού σκηνοθέτη Grotowski στο θέατρο και στη ζωή μας ...
Εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε πλέον αυτοί που είμασταν, προτού βρεθούμε στην Ινδία.
VASSILIS KRITIKOS : "for the journey to India"
a reason ... the unknown ... the contact ... anonymous people ... the danger ... the return and return ... deepening in self-knowledge ... a journey to India !
a journey to India on the occasion of a theater workshop at Bolpur and a recommendation for Grotowski in a small festival in Calcutta for the 82 years from his birth ...
a Greek meets Indian artists (actors - directors) in Kolkata to discuss upon the influence of the Polish director Grotowski in theater and our lives ...
We ourselves are no longer the ones we were before we have been in India.
a journey to India on the occasion of a theater workshop at Bolpur and a recommendation for Grotowski in a small festival in Calcutta for the 82 years from his birth ...
a Greek meets Indian artists (actors - directors) in Kolkata to discuss upon the influence of the Polish director Grotowski in theater and our lives ...
We ourselves are no longer the ones we were before we have been in India.