ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
με τον σκηνοθέτη Νικόλα Σπανό
5μηνο θεατρικό εργαστήρι πάνω σε ένα έργο του Λουίτζι Πιραντέλο
για την προετοιμασία μιας παράστασης
Ιανουάριος - Μάιος 2019 κάθε Κυριακή 4 με 8μμ στη neverland
Το θέατρο Ειλισσός και ο σκηνοθέτης Νικόλας Σπανός διοργανώνουν σεμινάρια θεατρικής πράξης πάνω σε ένα εργο του Λουίτζι Πιραντέλο με στόχο την παράσταση που θα προκύψει απο τις εργασίες του σεμιναρίου. Θα προηγηθεί «οντισιόν» και το έργο θα ανακοινωθεί με την έναρξη των σεμιναρίων.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε άτομα που έχουν η θέλουν επαφή με την τέχνη του θεάτρου και την λειτουργία του ηθοποιού και σε όσους επιθυμούν να διευρύνουν τα εκφραστικά τους μέσα.
Εσύ που σκέφτεσαι να έρθεις, όποιος κι’ άν είσαι, μικρός ή μεγάλος, χοντρός ή αδύνατος, ωραίος ή άσχημος, είσαι σημαντικός, είσαι ιδιαίτερος, είσαι εσύ, ξεχωριστός μέσα στη μεγάλη ποικιλία του κόσμου.
Θα ήταν καλό να θυμάσαι πριν έρθεις, ότι πρέπει να πάψεις να περιμένεις απο κάποιον άλλον να σου πει «τι να κάνεις» και «πως να το κάνεις». Οφείλεις να «παρατηρείς» απ’ ευθείας τον εαυτό σου και τη σχέση σου με τους άλλους, συνεργάτες-συντρόφους. Δράση σημαίνει «τώρα», εν προκειμένω ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ, σημαίνει «εδώ και τώρα».
Εσύ που είσαι διατεθειμένος να ανοίξεις τη πόρτα του θεάτρου χωρίς να φοβάσαι, γιατί νιώθεις ότι μπορείς να βουτήξεις άφοβα μέσα σου και να εκτεθείς στα μάτια των άλλων αληθινά, χωρίς να εξαπατάς τον εαυτό σου, έχεις κάνει το βήμα και σε θέλουμε, σε περιμένουμε.
Όλα αυτά είμαι σίγουρος ότι τα έχεις ξανακούσει αλλά θα συμφωνήσεις ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστούν στην «ΠΡΑΞΗ».
Τότε, απο που να ξεκινήσουμε; Η μόνη βεβαιότητα μέσα στην αβεβαιότητα μου είναι ότι παραδέχομαι ότι δεν ξέρω τίποτα, επομένως και ελέυθερος απο την ιδέα ότι ξέρω κάτι. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για τον εισηγητή-σκηνοθέτη του σεμιναρίου. Είναι παρατηρητής της «πράξης», είναι εδώ για να το υπενθυμίζει, είναι εδώ ώσπου να αποκαλυφθεί «αυτό που είναι», και όχι «αυτό που θα έπρεπε να είναι».
Η αλήθεια βρίσκεται στην «πράξη», και όχι στο «αποτέλεσμα». Τότε η «πράξη-πρόβα» και η «πράξη-παράσταση» είναι μια διαδικασία διαρκής, που αφοπλίζει το μυαλό από το αποτέλεσμα. Ονόμασε το όπως θέλεις σεμινάριο, σπουδή, work shop, studio, stage, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι είναι μεγάλη ευτυχία να συνεννοηθείς με κάποιον, συνεργάτη, θεατή, με μια ματιά και δύο λέξεις. Η αλήθεια δεν έχει μέθοδο, δεν έχει μονοπάτι, δεν είναι κάτι μόνιμο, κάτι απόλυτο, την ανακαλύπτεις κάθε στιγμή μέσα στην «πράξη».
Κάθε έργο, κάθε ήρωας, κάθε μεγάλος συγγραφέας, είναι ένας κόσμος ολόκληρος, έχει το δικό του «στύλ», τη δική του, «φόρμα». Για να γεννηθεί κάτι καινούριο, για να μεταμορφωθείς, αφηγούμενος ένα κείμενο, πλάθοντας ένα ρόλο, είναι απαραίτητο να αρνηθείς κάθε προηγούμενη εμπειρία, να αρνηθείς ό,τι ήξερες, να ξεχάσεις κάθε γνώση-μέθοδο-παρελθόν και να βουτήξεις στο σήμερα, στην «πράξη».
Ώστε μπορούμε τώρα να μάθουμε μαζί να παρατηρούμε...κάθε χειρονομία και νύξη, υπαινιγμό και σωματική δράση, διάλογο και αντίδραση, σύγκρουση και παιγνίδι, τον λόγο και την αφήγηση, με μια δραστική ακρόαση-ακρόαση των αισθήσεων.
Αν δεν νιώθεις ότι σε αλλάζει η «πράξη», η «πρόβα», η «παράσταση», ποιός ο λόγος να κάνεις ή να βλέπεις ΘΕΑΤΡΟ.
Θα δανειστώ τα λόγια του Τζίντου Κρισναμούρτι, για να κλείσω, τα οποία με εκφράζουν απόλυτα. «Θα είμαι επίτηδες αόριστος. Θα μπορούσα να είμαι τελείως συγκεγκριμένος, αλλά δεν έχω την πρόθεση να είμαι. Επειδή μόλις οριοθετείται κάτι, είναι νεκρό...».
Νικόλας Σπανός
Το σεμινάριο απευθύνεται σε άτομα που έχουν η θέλουν επαφή με την τέχνη του θεάτρου και την λειτουργία του ηθοποιού και σε όσους επιθυμούν να διευρύνουν τα εκφραστικά τους μέσα.
Εσύ που σκέφτεσαι να έρθεις, όποιος κι’ άν είσαι, μικρός ή μεγάλος, χοντρός ή αδύνατος, ωραίος ή άσχημος, είσαι σημαντικός, είσαι ιδιαίτερος, είσαι εσύ, ξεχωριστός μέσα στη μεγάλη ποικιλία του κόσμου.
Θα ήταν καλό να θυμάσαι πριν έρθεις, ότι πρέπει να πάψεις να περιμένεις απο κάποιον άλλον να σου πει «τι να κάνεις» και «πως να το κάνεις». Οφείλεις να «παρατηρείς» απ’ ευθείας τον εαυτό σου και τη σχέση σου με τους άλλους, συνεργάτες-συντρόφους. Δράση σημαίνει «τώρα», εν προκειμένω ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ, σημαίνει «εδώ και τώρα».
Εσύ που είσαι διατεθειμένος να ανοίξεις τη πόρτα του θεάτρου χωρίς να φοβάσαι, γιατί νιώθεις ότι μπορείς να βουτήξεις άφοβα μέσα σου και να εκτεθείς στα μάτια των άλλων αληθινά, χωρίς να εξαπατάς τον εαυτό σου, έχεις κάνει το βήμα και σε θέλουμε, σε περιμένουμε.
Όλα αυτά είμαι σίγουρος ότι τα έχεις ξανακούσει αλλά θα συμφωνήσεις ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστούν στην «ΠΡΑΞΗ».
Τότε, απο που να ξεκινήσουμε; Η μόνη βεβαιότητα μέσα στην αβεβαιότητα μου είναι ότι παραδέχομαι ότι δεν ξέρω τίποτα, επομένως και ελέυθερος απο την ιδέα ότι ξέρω κάτι. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για τον εισηγητή-σκηνοθέτη του σεμιναρίου. Είναι παρατηρητής της «πράξης», είναι εδώ για να το υπενθυμίζει, είναι εδώ ώσπου να αποκαλυφθεί «αυτό που είναι», και όχι «αυτό που θα έπρεπε να είναι».
Η αλήθεια βρίσκεται στην «πράξη», και όχι στο «αποτέλεσμα». Τότε η «πράξη-πρόβα» και η «πράξη-παράσταση» είναι μια διαδικασία διαρκής, που αφοπλίζει το μυαλό από το αποτέλεσμα. Ονόμασε το όπως θέλεις σεμινάριο, σπουδή, work shop, studio, stage, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι είναι μεγάλη ευτυχία να συνεννοηθείς με κάποιον, συνεργάτη, θεατή, με μια ματιά και δύο λέξεις. Η αλήθεια δεν έχει μέθοδο, δεν έχει μονοπάτι, δεν είναι κάτι μόνιμο, κάτι απόλυτο, την ανακαλύπτεις κάθε στιγμή μέσα στην «πράξη».
Κάθε έργο, κάθε ήρωας, κάθε μεγάλος συγγραφέας, είναι ένας κόσμος ολόκληρος, έχει το δικό του «στύλ», τη δική του, «φόρμα». Για να γεννηθεί κάτι καινούριο, για να μεταμορφωθείς, αφηγούμενος ένα κείμενο, πλάθοντας ένα ρόλο, είναι απαραίτητο να αρνηθείς κάθε προηγούμενη εμπειρία, να αρνηθείς ό,τι ήξερες, να ξεχάσεις κάθε γνώση-μέθοδο-παρελθόν και να βουτήξεις στο σήμερα, στην «πράξη».
Ώστε μπορούμε τώρα να μάθουμε μαζί να παρατηρούμε...κάθε χειρονομία και νύξη, υπαινιγμό και σωματική δράση, διάλογο και αντίδραση, σύγκρουση και παιγνίδι, τον λόγο και την αφήγηση, με μια δραστική ακρόαση-ακρόαση των αισθήσεων.
Αν δεν νιώθεις ότι σε αλλάζει η «πράξη», η «πρόβα», η «παράσταση», ποιός ο λόγος να κάνεις ή να βλέπεις ΘΕΑΤΡΟ.
Θα δανειστώ τα λόγια του Τζίντου Κρισναμούρτι, για να κλείσω, τα οποία με εκφράζουν απόλυτα. «Θα είμαι επίτηδες αόριστος. Θα μπορούσα να είμαι τελείως συγκεγκριμένος, αλλά δεν έχω την πρόθεση να είμαι. Επειδή μόλις οριοθετείται κάτι, είναι νεκρό...».
Νικόλας Σπανός
Ημερομηνίες / τοποθεσία / κόστος / κράτηση
(δόθηκε παράταση 15 ημερών για τις δηλώσεις συμμετοχής ο χρόνος θα αναπληρωθεί στην διάρκεια των εργαστηρίων)
Έναρξη - Διάρκεια : από την Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019 και κάθε Κυριακή 4 με 8μμ μέχρι το τέλος Μαίου 2019
Τιμή : 80 ευρώ /μήνα
Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικών & επιστολών πρόθεσης βάσει των οποίων θα γίνει η αρχική επιλογή των συμμετεχόντων μέχρι το τέλος Δεκέμβρη. Θα ακολουθήσει "οντισιόν" για την τελική επιλογή. Ημερομηνία της "οντισιόν" Κυριακή 13 Γενάρη - σε ώρα που θα ανακοινωθεί - στον χώρο της neverland.
Τόπος διεξαγωγής : ο μεγάλος βιομηχανικός χώρος konstantinoupoleos aka neverland που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, Κωνσταντινουπόλεως 275, Ισόγειο (Μετρό Σταθμός Λαρίσης ή μετρό Αττικής).
Πληροφορίες - Κρατήσεις : 210 9214248 - 6944 301678 & e-mail : [email protected]
(δόθηκε παράταση 15 ημερών για τις δηλώσεις συμμετοχής ο χρόνος θα αναπληρωθεί στην διάρκεια των εργαστηρίων)
Έναρξη - Διάρκεια : από την Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019 και κάθε Κυριακή 4 με 8μμ μέχρι το τέλος Μαίου 2019
Τιμή : 80 ευρώ /μήνα
Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικών & επιστολών πρόθεσης βάσει των οποίων θα γίνει η αρχική επιλογή των συμμετεχόντων μέχρι το τέλος Δεκέμβρη. Θα ακολουθήσει "οντισιόν" για την τελική επιλογή. Ημερομηνία της "οντισιόν" Κυριακή 13 Γενάρη - σε ώρα που θα ανακοινωθεί - στον χώρο της neverland.
Τόπος διεξαγωγής : ο μεγάλος βιομηχανικός χώρος konstantinoupoleos aka neverland που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, Κωνσταντινουπόλεως 275, Ισόγειο (Μετρό Σταθμός Λαρίσης ή μετρό Αττικής).
Πληροφορίες - Κρατήσεις : 210 9214248 - 6944 301678 & e-mail : [email protected]
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ - ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΠΑΝΟΣ
Ο Νικόλας Σπανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Σπούδασε σκηνοθεσία στη σχολή Λυκούργου Σταυράκου. Το 1981 έφυγε στο Παρίσι και αφού εξάντλησε τη περιέργεια του για το Θέατρο και τον Κιν/φο, επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα το 1990.
Ξεκίνησε σκηνοθετώντας ντοκυμαντέρ και διαφημιστικές ταινίες, έγραψε σενάρια για τη διαφήμιση, την τηλεόραση και τον κιν/φο. Σκηνοθέτησε τις μικρού μήκους ταινίες:
1999 «Κύκνειο άσμα», 40΄ με τους Σπύρο Σακά, Πάνο Ξενάκη, Ιλεάνα Παναγιωτούνη.
2000 «Κυνηγοί των ξωτικών», 13΄ με τους Νίκο Αρβανίτη, Νίκο Ζορμπά.
2001 «Μιά βαλίτσα πάρε μόνο», 15΄ με τους Ακίνδυνο Γκίκα, Ντενίζ Μπονάνου, Άρη Τρουπάκη.
2002 «Κτήμα αρμονία», 15΄ με τους Γεράσιμο Γεννατά, Καίτη Παπανίκα, Τάκη Χρυσικάκο.
2003 «Τρία πουλάκια κάθονται», μεγάλου μήκους 90΄ με τους Δημήτρη Πιατά, Ζαχαρία Κεφαλογιάννη, Χρήστο Λούλη, Καίτη Παπανίκα, Δημήτρη Καλυβωκά, Όλγα Πολίτου, Κατερίνα Παπουτσάκη, Χριστίνα Τσάφου, Κώστα Ανταλόπουλο. Η ταινία πήρε μέρος σε διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε 3 βραβεία. Βραβείο καλύτερης ερμηνείας για τον Δημήτρη Πιατά-καλύτερου σεναρίου-καλύτερης ταινίας.
Απο το 2007 ο Νικόλας Σπανός ασχολείται αποκλειστά μόνο με το Θέατρο. Ιδρύει τη δική του ομάδα με νέους ηθοποιούς. Με τη μέθοδο των εργαστηρίων μελετήθηκαν κείμενα του Αλμπέρ Καμί, Αύγουστου Στρίνμπεργκ, Αλέξανδρου Οστρόφσκι, Μολιέρου, Άντον Τσέχωφ,, Νικολάι Γκόγκολ, Μαριβό, Γκολντόνι και Μπωμαρσαί.
Αποτέλεσμα των εργαστηρίων ήταν οι παραστάσεις:
«Ζωή απο χιόνι», του Πλάτωνα Μαλλιάγκα, με τους Ντίνα Μιχαηλίδη, Δημήτρη Γεωργαλά.
«Νύχτα θαυμάτων», του Γιώργου Φραγκούλη, με τους Γιάννη Δρακόπουλο, Μπάμπη Αλατζά.
«Καταιγίδα», του Αλέξανδρου Οστρόφσκι, στην Κατερίνη, με νέους ηθοποιούς.
«Δόν Ζουάν», του Μολιέρου, με τους Ιάσωνα Παπαματθαίου, Μανώλη Βαζαίο, Ντενίζ Μπονάνου, Κώστα Πέτρου, Κώστα Σκύλο.
«Αρκούδα», του Αντον Τσέχωφ, με τους Μιχάλη Ζαχαρία, Κατερίνα Τσακανάκη, Κων/νο Μπλάθρα.
«Γάμος», του Νικολάι Γκόγκολ, με τους Μιχάλη Ζαχαρία, Κω/νο Μπλάθρα, Κατερίνα Τσακανάκη, Θεωδόρα Στεμπάρι, Γιάννο Γαβαλά, Βαγγέλη Καρατζά.
Ο «Γάμος», του Νικολάι Γκόγκολ, πραγματοποίησε 31 παραστάσεις και θα συνεχιστεί τον Νοεμβρίο του 2018 στο θέατρο Ειλισσός.
Τώρα ο Νικόλας Σπανός και η θεατρική ομάδα του, επεξεργάζονται ένα έργο του Μολιέρου, το οποίο σκοπεύουν να παρουσιάσουν τον χειμώνα του 2019.
Ο Νικόλας Σπανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Σπούδασε σκηνοθεσία στη σχολή Λυκούργου Σταυράκου. Το 1981 έφυγε στο Παρίσι και αφού εξάντλησε τη περιέργεια του για το Θέατρο και τον Κιν/φο, επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα το 1990.
Ξεκίνησε σκηνοθετώντας ντοκυμαντέρ και διαφημιστικές ταινίες, έγραψε σενάρια για τη διαφήμιση, την τηλεόραση και τον κιν/φο. Σκηνοθέτησε τις μικρού μήκους ταινίες:
1999 «Κύκνειο άσμα», 40΄ με τους Σπύρο Σακά, Πάνο Ξενάκη, Ιλεάνα Παναγιωτούνη.
2000 «Κυνηγοί των ξωτικών», 13΄ με τους Νίκο Αρβανίτη, Νίκο Ζορμπά.
2001 «Μιά βαλίτσα πάρε μόνο», 15΄ με τους Ακίνδυνο Γκίκα, Ντενίζ Μπονάνου, Άρη Τρουπάκη.
2002 «Κτήμα αρμονία», 15΄ με τους Γεράσιμο Γεννατά, Καίτη Παπανίκα, Τάκη Χρυσικάκο.
2003 «Τρία πουλάκια κάθονται», μεγάλου μήκους 90΄ με τους Δημήτρη Πιατά, Ζαχαρία Κεφαλογιάννη, Χρήστο Λούλη, Καίτη Παπανίκα, Δημήτρη Καλυβωκά, Όλγα Πολίτου, Κατερίνα Παπουτσάκη, Χριστίνα Τσάφου, Κώστα Ανταλόπουλο. Η ταινία πήρε μέρος σε διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε 3 βραβεία. Βραβείο καλύτερης ερμηνείας για τον Δημήτρη Πιατά-καλύτερου σεναρίου-καλύτερης ταινίας.
Απο το 2007 ο Νικόλας Σπανός ασχολείται αποκλειστά μόνο με το Θέατρο. Ιδρύει τη δική του ομάδα με νέους ηθοποιούς. Με τη μέθοδο των εργαστηρίων μελετήθηκαν κείμενα του Αλμπέρ Καμί, Αύγουστου Στρίνμπεργκ, Αλέξανδρου Οστρόφσκι, Μολιέρου, Άντον Τσέχωφ,, Νικολάι Γκόγκολ, Μαριβό, Γκολντόνι και Μπωμαρσαί.
Αποτέλεσμα των εργαστηρίων ήταν οι παραστάσεις:
«Ζωή απο χιόνι», του Πλάτωνα Μαλλιάγκα, με τους Ντίνα Μιχαηλίδη, Δημήτρη Γεωργαλά.
«Νύχτα θαυμάτων», του Γιώργου Φραγκούλη, με τους Γιάννη Δρακόπουλο, Μπάμπη Αλατζά.
«Καταιγίδα», του Αλέξανδρου Οστρόφσκι, στην Κατερίνη, με νέους ηθοποιούς.
«Δόν Ζουάν», του Μολιέρου, με τους Ιάσωνα Παπαματθαίου, Μανώλη Βαζαίο, Ντενίζ Μπονάνου, Κώστα Πέτρου, Κώστα Σκύλο.
«Αρκούδα», του Αντον Τσέχωφ, με τους Μιχάλη Ζαχαρία, Κατερίνα Τσακανάκη, Κων/νο Μπλάθρα.
«Γάμος», του Νικολάι Γκόγκολ, με τους Μιχάλη Ζαχαρία, Κω/νο Μπλάθρα, Κατερίνα Τσακανάκη, Θεωδόρα Στεμπάρι, Γιάννο Γαβαλά, Βαγγέλη Καρατζά.
Ο «Γάμος», του Νικολάι Γκόγκολ, πραγματοποίησε 31 παραστάσεις και θα συνεχιστεί τον Νοεμβρίο του 2018 στο θέατρο Ειλισσός.
Τώρα ο Νικόλας Σπανός και η θεατρική ομάδα του, επεξεργάζονται ένα έργο του Μολιέρου, το οποίο σκοπεύουν να παρουσιάσουν τον χειμώνα του 2019.