If It Be Now – Fragments and Impressions of Hamlet
"Αν είναι τώρα - Θραύσματα και Εντυπώσεις από τον Άμλετ"
Devised and Performed by: Arka Mukhopadhyay
"Αν είναι τώρα - Θραύσματα και Εντυπώσεις από τον Άμλετ"
Devised and Performed by: Arka Mukhopadhyay
Κυριακή 10 Απριλίου 2016 στις 19:30 στο Θέατρο ΕΙΛΙΣΣΟΣ
Κρατήσεις : 210 9214248
Είσοδος : 10 ευρώ / μειωμένο 8 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων & συμμετεχόντων στο εργαστήρι).
Κρατήσεις : 210 9214248
Είσοδος : 10 ευρώ / μειωμένο 8 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων & συμμετεχόντων στο εργαστήρι).
Σύνοψη :
Η παράσταση αυτή γιορτάζει το σώμα στη μοναξιά του - το μοναχικό ον αντιμετωπίζει ένα αδιάφορο σύμπαν, ψάχνοντας για την ολότητα, ψάχνοντας για σπίτι. Το έργο βασίζεται σε έργα του Μπόρις Πάστερνακ, Heiner Muller, Jan Kott και άλλων, όπως και στην αρχική γραφή και το έργο του Σαίξπηρ. Συνδυάζοντας στοιχεία δομημένης δράσης και αυτοσχεδιασμού, προσφέρει, όχι νόημα ή μήνυμα, αλλά την εμπειρία - ενός εντελώς ανθρώπινου Άμλετ, παγιδευμένου μέσα στη φυλακή των λέξεων, δίνοντας ζωή σε αυτόν μέσα στην αμεσότητα του τώρα, ανταποκρίνεται τόσο στο χώρο και στην παρουσία των θεατών, όσο και προς το σύμπαν του Άμλετ. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι ένα παθιασμένο παιχνίδι που προσπαθεί να βρει το φως μέσα από το σκοτάδι. Μουσική : των Jasimuddin και Lalon Phokir, τραγουδισμένα από τους Αμπάς Uddin και Amar Pal, αντίστοιχα. Η περφόρμανς διαρκεί περίπου σαράντα λεπτά. Γλώσσα : Αγγλικά, Bangla, ασυναρτησίες Σημείωση ερμηνευτή :
Αυτό το κομμάτι είναι η τρίτη προσπάθειά μου στην αντιμετώπιση του Σαίξπηρ μέσα από τη φόρμα του σόλο ή ντουέτου. Το πρώτο ήταν «αποκόμματα και μπαλώματα" (2007 - '09), ένα σόλο που βασίζεται σε αποσπάσματα από μια σειρά σαιξπηρικά κείμενα, ενώ η δεύτερη ήταν «Mrityu Shongkraamito (Μολυσμένος θάνατος)" (2011-'12), ένα ντουέτο που αναπτύχθηκε με τον μουσικό και performer Suvadip Guha, με βάση το δοκίμιο Jan Kott για τον Μάκμπεθ. Κοιτάζοντας πίσω, οι περφόρμανς αντιπροσωπεύουν ένα ταξίδι - από το κοινωνικο-πολιτικό, εξωτερικό κόσμο σε ένα πιο εσωτερικό χώρο, από το καθημερινό σώμα προς το εξω-καθημερινό σώμα ή αλλιώς «σώμα του τελετουργικού».Η περφόρμανς "Αν είναι τώρα - Θραύσματα και Εντυπώσεις από τον Άμλετ" γεννήθηκε από πολλαπλά ερεθίσματα. Από τη σκοπιά της κατασκευής, υπήρχε η επιθυμία να δούμε τι θα προκύψει από μια σύγκρουση ενός δομημένου λόγου και του αυτοσχεδιασμού, η ακρίβεια και ο αυθορμητισμός. Υπήρχε επίσης η επιθυμία να αντιμετωπίσουμε τον Σαίξπηρ όπως και άλλοι τον έχουν αντιμετωπίσει, και ως εκ τούτου αυτό το έργο έχει πολύ λίγα από το κείμενο του Σαίξπηρ από το μεγαλύτερο έργο του, και από την άλλη πλευρά φέρει ίχνη του Boris Pasternak, Heiner Mueller, Zbigniew Herbert, Jan Kott, T.S. Eliot και κάποια από τα δικά μου γραπτά. Αλλά το κείμενο εδώ είναι μόνο ένα σημείο απογείωσης, διερευνάται όχι για σημασιολογική έννοια, αλλά για την ηχητική, βιωματική δυνατότητα, όσον αφορά τις αισθήσεις που μπορεί να προκαλέσει στο μάρτυρα. Το έργο είναι επομένως το αποτέλεσμα της έρευνας που κάνουμε με τους συναδέλφους μου για την αναπνοή, τον ρυθμό και τη σωματικότητα, και ως εκ τούτου για την οργανική παρουσία του ερμηνευτή. Κάπου στην πορεία, το κομμάτι, επίσης, έγινε ένα είδος παθιασμένου παιχνιδιού, μια γιορτή του σώματος μέσω της ταπείνωσης του. Στο ταξίδι του Άμλετ από υπαρξιακή αγωνία στην αποβολή όλων των πέπλων, βρίσκει τη λαχτάρα του Baul για μια επιστροφή στην πηγή, για ένα τράβηγμα του πέπλου που χωρίζει τον Εαυτό από αυτό τον Άλλο. |
Photos Belen de Benito
Synopsis:
This performance celebrates the body in its loneliness – the solitary being facing an unresponsive universe, searching for wholeness, searching for home. The piece is based on works by Boris Pasternak, Heiner Muller, Jan Kott and others, as well as original writing and Shakespeare's play. Combining elements of structured action and improvisation, it looks, not for meaning or a message, but at experience - at an utterly human Hamlet, trapped inside a prison of words, giving birth to him in the immediacy of the now, responding as much to the physical space and the presence of the watchers, as to the universe of Hamlet. In effect, this is a passion play that tries to find illumination out of darkness. The performance has violent images and full nudity, hence viewer discretion is advised. It is open only to those above 18 years of age. Songs by: Jasimuddin and Lalon Phokir, sung by Abbassuddin and Amar Pal, respectively. The performance lasts for approximately forty minutes Language: English, Bangla, Gibberish Performer’s Note:
This piece is my third attempt at confronting Shakespeare through the solo or duet format. The first was “Shreds and Patches” (2007 – ’09), a solo based on extracts from a number of Shakespearean texts, while the second was “Mrityu Shongkraamito (Death Infected)” (2011-’12), a duet developed with musician and performer Suvadip Guha, based on Jan Kott’s essay on Macbeth. Looking back, the performances represent a journey – from the socio-political, external world to a more interior place, from the daily body to the extra-daily body or the ‘body of ritual’. “If It Be Now – Fragments and Impressions of Hamlet” was born out of multiple impulses. From the perspective of craft, there was the desire to see what emerged from a collision of a structured score and improvisation, precision and spontaneity. There was also the desire to look at Shakespeare as others have looked at him, and hence this piece has very few of Shakespeare’s own words from his longest play, and on the other hand bears traces of Boris Pasternak, Heiner Mueller, Zbigniew Herbert, Jan Kott, T. S. Eliot and some of my own writing. But text here is only a take-off point, explored not for semantic meaning but for sonic, experiential possibilities, in terms of the sensations it can evoke in the witness. The piece is thus an outcome of research carried out with my colleagues into breath, rhythm and physicality, and thus into the performer’s organic presence. Somewhere along the way, the piece also became a sort of passion play, a celebration of the body through its mortification. In Hamlet’s journey from existential angst to the shedding of all veils, lies the Baul’s yearning for a return to the source, for a pulling apart of the veil that separates the Self from that Other One. |
About the Performer:
Arka Mukhopadhyay is a current Junior Artist Fellow of the Ministry of Culture, Govt. of India, and a past recipient of the Inlaks India Theatre Award and the Toto Funds the Arts award for Creative Wriring. His artistic research explores breath, physicality and musicality in the craft of the performer. He is the founder and work-leader of The Arshinagar Project, Kolkata, a physical performance collective, and with his colleagues he is developing an approach to performance craft called"Sahrudaya", which refers to the performer who is 'of one heart' with the space, the co-performers and the witnesses, and builds upon traditional performative as well as ritual/ shamanistic practices, while articulating contemporary concerns, thus aiming to act as a bridge between tradition and contemporaneity.
Reactions:
"Thank you for producing and sustaining the intensity that makes the work riveting. All the agonizing questions of our times about our self, our identity, our loneliness and the daily jousting with self-doubt find space within the illumined spaces of candle light"
“When we create a deep piece, it brings us to the world”
"There is a sense of joyousness in spite of the pain. Watching you, I too felt that joy"
"Made me connect with absurdity! For that, thanks a lot."
More reactions:
"Perplexed, frightened & suddenly aware!"
"Simply amazing, complexity brings out something other than the usual"
"Thank you for thinking and having us think with you. Hamlet to Godot to Endgame?"
“The power in your eyes is remarkably transforming”
“Your breath was your music”
“What struck me is fragility. Fragility of self, society and every other thing. It’s that element that hooked me”.
Arka Mukhopadhyay is a current Junior Artist Fellow of the Ministry of Culture, Govt. of India, and a past recipient of the Inlaks India Theatre Award and the Toto Funds the Arts award for Creative Wriring. His artistic research explores breath, physicality and musicality in the craft of the performer. He is the founder and work-leader of The Arshinagar Project, Kolkata, a physical performance collective, and with his colleagues he is developing an approach to performance craft called"Sahrudaya", which refers to the performer who is 'of one heart' with the space, the co-performers and the witnesses, and builds upon traditional performative as well as ritual/ shamanistic practices, while articulating contemporary concerns, thus aiming to act as a bridge between tradition and contemporaneity.
Reactions:
"Thank you for producing and sustaining the intensity that makes the work riveting. All the agonizing questions of our times about our self, our identity, our loneliness and the daily jousting with self-doubt find space within the illumined spaces of candle light"
- Sadanand Menon, distinguished theatre scholar and
“When we create a deep piece, it brings us to the world”
- Rhizome Lee, Butoh master-teacher
"There is a sense of joyousness in spite of the pain. Watching you, I too felt that joy"
- Agu Tara, Butoh Dancer
"Made me connect with absurdity! For that, thanks a lot."
- Pamela Garcia, Butoh Dancer
More reactions:
"Perplexed, frightened & suddenly aware!"
"Simply amazing, complexity brings out something other than the usual"
"Thank you for thinking and having us think with you. Hamlet to Godot to Endgame?"
“The power in your eyes is remarkably transforming”
“Your breath was your music”
“What struck me is fragility. Fragility of self, society and every other thing. It’s that element that hooked me”.