Topeng Keras : Μπαλινέζικος Χορός με Μάσκα από την Μαίρη Βαστάκη
Στα πλαίσια του χειμερινού προγράμματος του Μικροχώρου Τέχνης «Ειλισσός» για την περίοδο 2013 – 2014 σας προτείνουμε το σεμινάριο – εργαστήρι
Topeng Keras : Μπαλινέζικος Χορός με Μάσκα από την Μαίρη Βαστάκη
Μέρες & ώρες : 4 διήμερα του Σεπτέμβρη – Σάββατο & Κυριακή, ώρα 4:00 – 6:00 μμ - από 7 Σεπτέμβρη.
Ανοιχτή μέρα γνωριμίας με το συγκεκριμένο σεμινάριο – εργαστήρι στις 30 Αυγούστου ώρα 5:30 μμ στον Ειλισσό.
Κόστος : 30 ευρώ/διήμερο (4 ώρες) η συνολικά 120 ευρώ (16 ώρες)
Παρουσίαση και διδασκαλία του Topeng Keras Μπαλινεζικού Χορού με Μάσκα από την Μαίρη Βαστάκη, τελευταία μαθήτρια της Cristina Wistari Formaggia στο Topeng.
Cristina Wistari Formaggia: διδάσκαλος και ηθοποιός Topeng επικεφαλής του μπαλινεζικού group Gambough Batouan, και κάτοικος τα τελευταία 15 χρόνια στο Bali, καθώς και μόνιμη συνεργάτης του Eugenio Barba και του Odin Teatret.
Μαίρη Βαστάκη : Ηθοποιός, απόφοιτος της δραματικής σχολής ‘Αρχή’, μουσικός, απόφοιτος Πανεπιστημίου και ενεργό μέλος του IUGTE (με έδρα το Λονδίνο), ξεκίνησε τη δουλειά στο Τopeng Keras το 2008 στο Bali- όπου παρέμεινε 5 μήνες- συνέχισε την εξάσκηση στο μπαλινέζικο χορό Topeng και στάση σώματος στην Ελλάδα τα επόμενα 5 χρόνια και παρουσίασε το Τopeng Keras στη Nice (Ν. Γαλλία), στο Παρίσι και τη Βιέννη (στο δάσος του Prater).
Με σεβασμό στην ευθύνη που έχει από τη μαθητεία στη Cristina Wistari, με σεβασμό στην μνήμη της καθως και σεβασμό στην ιερότητα και ενέργεια της μάσκας Topeng , θα παρουσιάσει το Τopeng Keras - τη μάσκα του ‘Prime Minister’- για πρώτη φορά στην Αθήνα στον ‘’Ειλισσό’’.
To ‘Topeng Keras’ είναι η μάσκα του ‘Prime Minister’, η πρώτη από τις 4 εισαγωγικές μάσκες σε μια παράσταση Topeng. Είναι μάσκα ‘Keras’ που σημαίνει σκληρή ανδρική ενέργεια, είναι αμιγώς αρσενικός χορός χωρίς καμία μαλακή και ανάλαφρη κίνηση, ο χορός του αρχηγού των ινδιάνων.
Το Topeng σημαίνει κυριολεκτικά ‘’something pressed against (the face)’’, δηλαδή τη μάσκα.
Topeng είναι το Χρονικό του Μπαλί - η γενεαλογική ιστορία των οικογενειών raja της ανώτερης κάστας του Μπαλί, που ακόμα και σήμερα κυβερνούν. Γι’αυτό και στις παραστάσεις Topeng είναι αδύνατο και απαγορευμένο να παιχτούν ορισμένες ιστορίες εξαιτίας της προσβολής που θα προξενούσαν σε ανθρώπους που ακόμα ζούν ή τους απογόνους τους.
Υπάρχουν πολλές ποικιλίες, τύποι και διαβαθμίσεις στους 2 τύπους Μάσκας στις παραστάσεις Topeng : των manis και keras.
Οι 4 ‘introductory masks’- Η πρώτη από τις οποίες είναι η Topeng Keras’- είναι Full masks, δηλαδή μάσκες που καλύπτουν ολόκληρο το πρόσωπο και δεν μιλάνε. ‘Full masks, έχουν επίσης ο ‘Βασιλιάς’΄η ‘Βασσίλισα’ και όλοι οι ευγενικοί-αριστοκρατικοί χαρακτήρες, σε αντίθεση με τις ‘Half-Masks’, τους κωμικούς χαρακτήρες που καλύπτουν το μισό πρόσωπο- αφήνοντας το στόμα και τα μάτια του ηθοποιού εκτεθειμένα- και μπορούν να μιλούν τόσο με το κοινό αστειευόμενοι όσο και εκ μέρους των ‘noble characters’. Οι ‘Half Masks’ εμφανίζονται μετά τις 4 ‘introductory masks’,όποτε και αρχίζει η κύρια ιστορία του Topeng.
Μια ολοκληρωμένη παράσταση Topeng, περιλαμβάνει ένα βασιλιά με μια γλυκεία χαμογελαστή λευκή μάσκα και κάποιους ισχυρούς ‘rajas’ η υποτακτικούς με χρωματιστές άγριες μάσκες... Σε καθένα απ’αυτούς τους χαρακτήρες αντιστοιχεί από ένα ζευγάρι κωμικούς υπηρέτες, τους ‘penasar’ και ‘kartala’ – half masks- που μιλούν εκ μέρους τν ηρώων και συνδέουν την ιστορία. Υπάρχει επίσης μια βασίλισα με την ίδια ευγενική λευκή μέσκα που ακολουθείται απo μια γυναικα υπηρετρια με μια κωμικη μάσκα.
‘’... half the effect of the comic mask, depends on the marvelous entente which exists between them and the gamelan. They seem to ring all the changes on their relation to sound, as to space…’’, σημειώνει ο Walter Spies στο βιβλίο του ‘’Dance and Drama in Bali’’. Υπάρχει στο Bali ακόμα ενα ειδος παραστασης Topeng, το ‘Topeng Padjegan’ όπου ένας μόνος ηθοποιός φορεί όλες τις μάσκες διαδοχικά.
Στο Topeng Padjegan οι 4 εισαγωγικές μάσκες εμφανίζονται σα να δίνουν μια πρώτη γεύση του Topeng (της παράστασης). ‘’.. they issur one by one from the curtain in a solo dance, each returning to the curtain before the appearance of the next.’’
Βιβλιογραφία: Dance and Drama in Bali, by Walter Spies and Beryl de Zoete.
Η πρώτη φωτό : Pura Desa Gambuh Batuan
Διοργάνωση: Ειλισσός - μια εταιρία για τον πολιτισμό
e-mail: [email protected] www.eilissos.gr www.facebook.com/eilissos
8η Περίοδος 2013-2014
Topeng Keras : Μπαλινέζικος Χορός με Μάσκα από την Μαίρη Βαστάκη
Μέρες & ώρες : 4 διήμερα του Σεπτέμβρη – Σάββατο & Κυριακή, ώρα 4:00 – 6:00 μμ - από 7 Σεπτέμβρη.
Ανοιχτή μέρα γνωριμίας με το συγκεκριμένο σεμινάριο – εργαστήρι στις 30 Αυγούστου ώρα 5:30 μμ στον Ειλισσό.
Κόστος : 30 ευρώ/διήμερο (4 ώρες) η συνολικά 120 ευρώ (16 ώρες)
Παρουσίαση και διδασκαλία του Topeng Keras Μπαλινεζικού Χορού με Μάσκα από την Μαίρη Βαστάκη, τελευταία μαθήτρια της Cristina Wistari Formaggia στο Topeng.
Cristina Wistari Formaggia: διδάσκαλος και ηθοποιός Topeng επικεφαλής του μπαλινεζικού group Gambough Batouan, και κάτοικος τα τελευταία 15 χρόνια στο Bali, καθώς και μόνιμη συνεργάτης του Eugenio Barba και του Odin Teatret.
Μαίρη Βαστάκη : Ηθοποιός, απόφοιτος της δραματικής σχολής ‘Αρχή’, μουσικός, απόφοιτος Πανεπιστημίου και ενεργό μέλος του IUGTE (με έδρα το Λονδίνο), ξεκίνησε τη δουλειά στο Τopeng Keras το 2008 στο Bali- όπου παρέμεινε 5 μήνες- συνέχισε την εξάσκηση στο μπαλινέζικο χορό Topeng και στάση σώματος στην Ελλάδα τα επόμενα 5 χρόνια και παρουσίασε το Τopeng Keras στη Nice (Ν. Γαλλία), στο Παρίσι και τη Βιέννη (στο δάσος του Prater).
Με σεβασμό στην ευθύνη που έχει από τη μαθητεία στη Cristina Wistari, με σεβασμό στην μνήμη της καθως και σεβασμό στην ιερότητα και ενέργεια της μάσκας Topeng , θα παρουσιάσει το Τopeng Keras - τη μάσκα του ‘Prime Minister’- για πρώτη φορά στην Αθήνα στον ‘’Ειλισσό’’.
To ‘Topeng Keras’ είναι η μάσκα του ‘Prime Minister’, η πρώτη από τις 4 εισαγωγικές μάσκες σε μια παράσταση Topeng. Είναι μάσκα ‘Keras’ που σημαίνει σκληρή ανδρική ενέργεια, είναι αμιγώς αρσενικός χορός χωρίς καμία μαλακή και ανάλαφρη κίνηση, ο χορός του αρχηγού των ινδιάνων.
Το Topeng σημαίνει κυριολεκτικά ‘’something pressed against (the face)’’, δηλαδή τη μάσκα.
Topeng είναι το Χρονικό του Μπαλί - η γενεαλογική ιστορία των οικογενειών raja της ανώτερης κάστας του Μπαλί, που ακόμα και σήμερα κυβερνούν. Γι’αυτό και στις παραστάσεις Topeng είναι αδύνατο και απαγορευμένο να παιχτούν ορισμένες ιστορίες εξαιτίας της προσβολής που θα προξενούσαν σε ανθρώπους που ακόμα ζούν ή τους απογόνους τους.
Υπάρχουν πολλές ποικιλίες, τύποι και διαβαθμίσεις στους 2 τύπους Μάσκας στις παραστάσεις Topeng : των manis και keras.
Οι 4 ‘introductory masks’- Η πρώτη από τις οποίες είναι η Topeng Keras’- είναι Full masks, δηλαδή μάσκες που καλύπτουν ολόκληρο το πρόσωπο και δεν μιλάνε. ‘Full masks, έχουν επίσης ο ‘Βασιλιάς’΄η ‘Βασσίλισα’ και όλοι οι ευγενικοί-αριστοκρατικοί χαρακτήρες, σε αντίθεση με τις ‘Half-Masks’, τους κωμικούς χαρακτήρες που καλύπτουν το μισό πρόσωπο- αφήνοντας το στόμα και τα μάτια του ηθοποιού εκτεθειμένα- και μπορούν να μιλούν τόσο με το κοινό αστειευόμενοι όσο και εκ μέρους των ‘noble characters’. Οι ‘Half Masks’ εμφανίζονται μετά τις 4 ‘introductory masks’,όποτε και αρχίζει η κύρια ιστορία του Topeng.
Μια ολοκληρωμένη παράσταση Topeng, περιλαμβάνει ένα βασιλιά με μια γλυκεία χαμογελαστή λευκή μάσκα και κάποιους ισχυρούς ‘rajas’ η υποτακτικούς με χρωματιστές άγριες μάσκες... Σε καθένα απ’αυτούς τους χαρακτήρες αντιστοιχεί από ένα ζευγάρι κωμικούς υπηρέτες, τους ‘penasar’ και ‘kartala’ – half masks- που μιλούν εκ μέρους τν ηρώων και συνδέουν την ιστορία. Υπάρχει επίσης μια βασίλισα με την ίδια ευγενική λευκή μέσκα που ακολουθείται απo μια γυναικα υπηρετρια με μια κωμικη μάσκα.
‘’... half the effect of the comic mask, depends on the marvelous entente which exists between them and the gamelan. They seem to ring all the changes on their relation to sound, as to space…’’, σημειώνει ο Walter Spies στο βιβλίο του ‘’Dance and Drama in Bali’’. Υπάρχει στο Bali ακόμα ενα ειδος παραστασης Topeng, το ‘Topeng Padjegan’ όπου ένας μόνος ηθοποιός φορεί όλες τις μάσκες διαδοχικά.
Στο Topeng Padjegan οι 4 εισαγωγικές μάσκες εμφανίζονται σα να δίνουν μια πρώτη γεύση του Topeng (της παράστασης). ‘’.. they issur one by one from the curtain in a solo dance, each returning to the curtain before the appearance of the next.’’
Βιβλιογραφία: Dance and Drama in Bali, by Walter Spies and Beryl de Zoete.
Η πρώτη φωτό : Pura Desa Gambuh Batuan
Διοργάνωση: Ειλισσός - μια εταιρία για τον πολιτισμό
e-mail: [email protected] www.eilissos.gr www.facebook.com/eilissos
8η Περίοδος 2013-2014